Obnovení zapomenutého hesla

Založení nového účtu

Doprava po Tunisku

Plánek vlakových spojů a železniční sítě v TuniskuJak se dopravovat v Tunisku

Vlakem - Autobusem - Louage - Taxi - Půjčení auta

Vlak

Po Tunisku se můžete pohybovat několika způsoby. Na rozdíl od některých jiných destinací, třeba Řecka (tedy myslím zejména ostrovy) nebo Kanárských ostrovů, můžete po Tunisku větší i kratší vzdálenosti překonávat vlakem.  Pokrytí vlakovou sítí je zde celkem slušné, bez problémů můžete cestovat prakticky po celém Tunisku od města Gabes severně. Koleje jsou nataženy nejen od severu k jihu, ale i směrem od pobřeží na západ, takže můžete bez problémů poznávat i vnitrozemí. Viz plánek vlakové sítě na pravé straně.

Dolů na jih se lze dostat vlakem také a to až k Zarzisu a na Djerbu. Je to ale asi komplikovanější, doprava do těchto mít je kombinována s autobusy. Ty jsou ale komfortní a klimatizované, takže dojet z Tunisu na Djerbu nebo někam na jih zase není takový problém.

Celkem nabízí tuniská železniční síť 2200 kilometrů tratí, 270 nádraží a 3 hlavní železniční koridory. Aktuální jízdné a nabídku najdete na oficiálních stránkách La Société Nationale des Chemins de Fer Tunisiens, které vlaky v Tunisku zajišťují. Stránky jsou La SNCFT.

Samostatnou kapitolou jsou pak předměstí velkých měst, hlavně Tunisu, kde můžete mnoho zajímavostí a památek navštívit i příměstskými vlaky.

Autobus

Zde bych autobusovou dopravu rozdělil na dvě části – místní a dálkovou.

Místní doprava

Tunisko má také celkem propracovanou autobusovou dopravu a v turisticky zajímavých regionech se autobusem dostanete prakticky všude. Autobusy bývají v dobrém stavu a klimatizované. Autobusy cestují hodně místní lidé, takže máte celkem dobrou možnost poznat, jak v Tunisku žijí běžní obyvatelé. Cestování autobusy je levné, prakticky nejlevnější způsob, v některých dnech nebo časech mohou být autobusy dost plné.

Co se týká jízdního řádu, tak je lepší na něj nespoléhat. I když, stejně ho ve většině případů asi ani neseženete. Důležité je, že autobusy jezdí tam, kam mají. Pokud budete potřebovat s něčím poradit, máte možností několik. Jednak existují autobusová stanoviště, kde se můžete obsluhy na cokoliv zeptat a která Vám případné časy autobusů napíše, nebo můžete využít konzultaci s místními. Ať už s místními třeba na ulici, tak i třeba se zaměstnanci hotelu a recepčními. Pokud neumíte žádný jazyk a jedete s CK, zkuste se zeptat delegáta.

Dálková doprava

Linkové autobusy, které jezdí mezi jednotlivými městy a regiony, jsou opakem místní dopravy. Autobusy jezdí přesně podle jízdního řádu, jsou čisté a klimatizované. Autobusy provozuje společnost Société Nationale de Transport Interurbain, jízdní řády a podorobné informace můžete najít na jejich stránkách SNTRI

Taxi

Taxi jezdí v civilizovaných částech Tuniska velmi hojně. Je to relativně levný a oblíbený dopravní prostředek. Vždy si ale domluvte cenu. Cena za dopravu je zde předmětem smlouvání jako za kterékoliv jiné zboží. Pokud budete cestovat v nočních hodinách, počítejte s jakousi přirážkou. Noční taxi jsou o něco dražší. Nechcete-li smlouvat, alespoň si předem domluvte cenu, za kterou Vás dovezou do požadovaného místa.

Louage

U nás jsme zvyklí, že když vidíme bílou dodávku s červeným pruhem, že to bývá sanitka. Ne tak v Tunisku. Bílé dodávky s červeným pruhem (ale může mít i jinou barvu, viz níže) jsou jakési kombinace mezi taxi a autobusem. Louage mají svá stoviště poblíž autobusových a tramvajových zastávek/nádraží, ale nemají žádné jízdní řády. Prostě tam stojí a čekají a jakmile se sejde dostatečný počet cestujících, tak vyrazí. Kapacita bývá obvykle okolo osmi osob, cena jízdného je velmi nízká. Cena za trasu bývá pevně stanovená, takže zde sice nefunguje smlouvání, ale ani vás pak nepřekvapí nepříjemně vysokou částkou.

Louage mají řadu výhod i nevýhod. Mezi výhody patří to, že jezdí i tam, kam se vlakem či autobusem nedostanete. Další výhodou je cena, která bývá velmi nízká.

Nevýhoda Louage je ta, že někdy můžete čekat na naplnění auta poměrně dlouho. Řidič má minimální počet míst, které musí obsadit, a nevyjede, dokud je nenaplní. Pokud ale bude cena dobrá, můžete zbývající sedadla vykoupit a vyrazit hned.

Jinak barva pruhu na autě se může lišit. Červený pruh mají auta jezdící mezi významnými městy a letovisky,  v rámci celého regionu jezdí auta s modrými pruhy a pokud narazíte na pruhy žluté (může být žluté i celé auto a mít modrý pruh), tak se jedná o sdílené taxi jezdící na předměstí a příměstské oblasti.

Půjčení auta

Půjčení auta by se dalo doporučit spíše otrlejším povahám. Jízda po Tunisku není žádný med. Dopravní předpisy se zde více méně ignorují a dopravní značení má spíše doporučující hodnotu, než že by se jím někdo řídil. Jízdní styl je zde opravdu jiný, spíše připomíná jeden velký chaos, ve kterém má právo jízdy ten silnější a pohotovější.

Ale aby to zase nevyznělo příliš negativně – mnoho lidí si během pobytu v Tunisku nějaké auto půjčí a absolvují s ním jízdy od blízkého okolí až po samostatné výlety na Saharu a vše je v naprostém pořádku. Prostě jen počítejte s tím, že se zde jezdí jinak. Značení bývá v Arabštině a Francouzštině. Pokud plánujete navštívit nějaké významné památky v centru větším měst, třeba přímo do Tunisu, doporučujeme zaparkovat někde na okraji města a do centra dojet tramvají/metrem/autobusem. Ušetří vám to mnoho času, peněz i nervů.

Co se týká půjčovného, chce to trochu smlouvat a ověřit si více půjčoven. Někde totiž seženete nové auto za super cenu, jinde zase narazíte na staré plečky a ještě za ně majitel bude chtít nehorázné ceny. To, že je potřeba si dobře pohlídat pojištění a smluvní podmínky asi není ani potřeba zmiňovat.